Bigos z cukinii bez mięsa – fit, wegański, łatwy i pyszny

Cukinia to warzywo, które jem chyba najczęściej, bo nieustannie dodaję je do moich owsianek, bo jest ledwo wyczuwalna i tak delikatna w smaku, że pasuje do wszystkich owoców i każdego typu owsianki – świetnie wypada w jogurtowych owsiankach z borówkami czy pieczonych z jabłkiem. I niestety ulegam też tym owsiankom poza sezonem cukiniowym, kiedy jej cena nie zachęca, ale to już taka moja słabość ;) Ale dzisiaj korzystając z sezonu cukiniowego i pomocy w odpowiedzi na pytanie, na które natykam się ostatnimi dniami dość często, czyli – co zrobić z cukinii, mam dzisiaj dla Was przepyszny sezonowy fit wegański bigos z cukinii. Przyznam się szczerze, że nie jestem zbyt wielka fanką tradycyjnego bigosu, bo nie lubię kwaśnych smaków, ale właśnie taki sezonowy bigos w cukinii, który w ogóle nie jest kwaśny, absolutnie uwielbiam. Cudownie pasuje do pajdy chleba albo jako dodatek do mięsa lub kotletów warzywnych albo z roztopionym na wierzchu serem. Jest delikatny, lekko pomidorowy, aromatyczny dzięki liściom laurowym i dodatkowi ziela angielskiego. Więc jeżeli zastanawiacie się, co zrobić z cukinii, to ten wegański pyszny bigos z cukinii to naprawdę świetny pomysł :)

Bigos z cukinii bez mięsa

(2-3 porcja)

~ 1 duża cebula
~ 1-2 ząbki czosnku
~ 3 średnie cukinie (łącznie ok. 1 kg)
~ 3 średnie marchewki
~ 300 ml passaty pomidorowej (lub drobno posiekanych mięsistych pomidorów i 1-2 łyżki koncentratu pomidorowego)
~ 1-2 liście laurowe
~ 2 ziela angielskie
~ 1/2 łyżeczki papryki wędzonej słodkiej
~ ew. 1 garść posiekanego koperku
~ sól, pieprz
~ 2-3 łyżki oleju roślinnego

Cukinię ścieramy na tarce o małych oczkach. Marchewkę obieramy i również ścieramy. Cebulę drobno siekamy, a czosnek przeciskamy przez praskę.

Na głębokiej patelni w dużym garnku rozgrzewamy olej. Dorzucamy cebulę oraz czosnek i smażymy 2-3 minuty, aż cebula się zeszkli. Dorzucamy marchewkę, paprykę wędzoną, liść laurowy i marchewkę. Mieszamy i smażymy 2-3 minuty.

Po tym czasie dodajemy cukinię, passatę oraz posiekany koperek (nie jest to konieczny dodatek, ale bigos wtedy będzie jeszcze bardziej sezonowy :)). Mieszamy i zmniejszamy ogień na średni. Dusimy pod przykryciem ok. 40-45 minut, co jakiś czas mieszając i w razie potrzeby dolewając 1-2 łyżki wody.

Po tym czasie wyjmujemy liść laurowy i ziele angielskie. Doprawiamy solą i pieprzem. Podajemy z chlebek, kaszą lub ryżem lub z mięsem/warzywnymi kotletami. Smacznego :)

Drukuj


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *